Niezapomniany czar parowozu

Historia kolei w pigułce

Na początku, przed wynalezieniem maszyny parowej, do ciągnięcia wagonów były wykorzystywane konie. Było to najczęściej w kopalniach, gdzie konie tylko te wagony pchały pod górę , a z góry wagoniki zjeżdżały już same a hamulcowy je hamował . W późniejszych czasach zaczęto  budować koła z wieńcami, ponieważ to dawało lepszą przyczepność na szynach .

 Pierwszą lokomotywę  zbudował Richard Trevithick w 1808 roku , a skonstruował w 1804 roku . Przez cztery tygodnie stanowiła ona atrakcję dla londyńczyków , ponieważ konstruktor ustawił  tor obok centrum Londynu na placu Euston . Sprzedawał tam przejazdy za pieniądze , a działo się tak w 1808 roku . Ta lokomotywa nosiła nazwę  ,, Catch-Me-Who-Can ’’ ( Niech mnie złapie, kto potrafi). Inżynier Trevithick zbudował też lokomotywę o nazwie ,,Locobila’’.

Pierwszą lokomotywę parową pasażerską zbudował  i zaprojektował w 1829 roku Georgie Stephenson i to dzięki  niej powstała pierwsza linia kolejowa . Prowadziła ona z Liverpoolu do  Manchesteru. Maszyna jechała po niej z prędkością 40km h . Została ona zbudowana w 1830 roku i już od tego roku kolej nie przewoziła już tylko towarów ale też i ludzi . Parowóz nazywał się  ROCKET , a pierwszą lokomotywą Stephensona była lokomotywa o nazwie Blucher . Powstała ona w 1814 roku .

  

 Początkowo w  latach czterdziestych XIX wieku, tylko ludzie bogatsi mieli własne zadaszone wagony. Biedniejsi jechali w wagonach towarowych. Czasem nie było w nich ławek więc podróżni musieli stać całą podróż. Dopiero w latach pięćdziesiątych wagony  drugiej i trzeciej klasy były już zadaszone i miały drewniane ławki. 

    Pociągi na świecie zaczęły gnać coraz szybciej . Najszybszą lokomotywą parową świata jest parowóz Mallard  ,  który w dniu  3 lipca 1938 roku osiągnął prędkość aż  202km/h i ten rekord pozostał niepobity do dzisiejszych czasów .

        

    Kolej wykorzystywano również na wojnach , jako pociągi pancerne. Jeździły one na przykład na mierzei Helskiej i do dziś są tam tory wąskotorowe po których obecnie nic nie jeździ. Prowadziły one do wszystkich baz wojskowych . Zaczęto budować też coraz bardziej nowocześniejsze pociągi .                                                       

W 1863 roku w Londynie zbudowano pierwszą linię metra. Był do tego skonstruowany specjalny parowóz . Metro to zalała powódź.

Współcześnie najnowocześniejszymi kolejami są to maglevy które za pomocą magnesów latają 1cm nad torowiskiem. Takie koleje mają tylko Niemcy i Chińczycy. Rekordowa prędkość tego pociągu wynosiła 550km/h. Rekord ten ustanowił  chiński maglev w styczniu 1998 r.

Istnieją też bardzo luksusowe pociągi , a najbardziej z nich  popularnym jest  Orient Ekspres  . Ten pociąg  jeździ  po całej Europie  dociera do  Londynu ,Paryża, Bazylei , Zurychu , Innsbrucku , Werony , Rzymu , Wenecji , Wiednia , Pragi , Frankfurtu , Krakowa , Warszawy, Budapesztu , Bukaresztu i Stambułu . Jeżdżą tam wagony z  20  i  30 lat  XX wieku. Pierwszy taki luksusowy pociąg wymyślił Pulman i tak powstał pociąg Pulman ekspress. Innymi słynnymi pociągami są przykładowo : Glackier  Express , Kolej Transsyberyjska , Duma Afryki .      

Dziś także powstają tunele i mosty kolejowe  . Przykładowym tunelem jest ten pod kanałem LA MANCHE . Otwarty został w roku 1994 i ma długość 33km . 

Filip Czajkowski VI b